Un viaggio a Roma in bici.

Nog eens knallen: fietsen naar Venetië en Rome!?

Eind 2023 : Fase 1 DROMEN

Volgend jaar is Chris officieel met pensioen, en we hebben nu al 2 jaar onze e-bikes uitgetest op allerlei terreinen… We dromen ervan om komend seizoen nog eens een epische tocht te maken, die tot één ieders verbeelding spreekt. En onze keuze viel op Rome.

Waarom Rome ? Ik had vroeger een tante (tante Lucienne…what’s in a name?) die in Rome woonde. Ik was één keer in hun huis in Rome, als tiener, tijdens een kerstvakantie. Daarna brachten we elk verlof door in het Italiaanse deel van Tirol, want mijn oom en tante hadden daar een chalet gekocht. Elk jaar kreeg ik daar een taalbad Duits, Italiaans, Frans (mijn neefjes bezochten een Franse school in Rome). Ik ontwikkelde er een grote liefde voor de Italiaanse taal en de Italiaanse keuken.

In 1970-71- ik was toen 12 jaar- meer dan 50 jaar geleden dus, was ik voor het eerst, en het laatst in Rome.

Uit mijn toenmalig reisverslag, voor er computers waren…

Sinds die tijd heb ik er vaak over gedacht om Italiaans te leren, maar nu zette ik effectief de stap en schreef me in voor een avondcursus Italiaans bij CvoScala, hier in Brugge, een eerste stap richting realisatie van deze droom. De route doorkruist toch een grote helft van de Italiaanse laars, dus die lessen zouden wel eens van pas kunnen komen…

Nu ik dan toch een beetje Italiaans begin te kennen en na het zien van de aflevering van het programma “Mijn eerste reis” met Maaike Cafmeyer, dacht ik aan al de keren dat ik een brief had geschreven naar mijn oom en tante in Rome…zo vaak dat ik het adres-na meer dan 50 jaar -nog steeds van buiten ken.

Ik besloot dus nog een laatste brief te sturen, naar “de huidige inwoners” van het huis, en hen te vragen of we eventueel welkom zouden zijn om het huis nog eens te bezoeken, als we in Rome aankomen!?

De brief ligt klaar en wordt eerstdaags verstuurd.

03/24  we kregen helaas geen enkele reactie op onze brief…jammer.

Fase 2 PLANNEN

Na het dromen volgt het plannen, en dat is niet zo eenvoudig, want er bestaan heel veel alternatieven om naar Rome te fietsen…ik noem er hier enkele : Via Francisgena; Via Claudia Augusta, Reitsma’s route naar Rome; Onbegrensd fietsen naar Rome (Benjaminse)… Het wordt nog een puzzelwerkje om onze route te bepalen, via Venetië naar Rome.

Toevallig zit er iemand bij mij in de Italiaanse les die het 3de deel van Reitsma vanaf de Reschenpass (die Oostenrijk met Italië verbindt) naar Venetië fietste en daar heel positief over is: “een groot stuk bergaf en mooie zichten op de bergen” was haar samenvatting) …Zo beginnen ideeën te rijpen.

ROUTE

De kogel is door de kerk, we hebben gekozen voor Reitsma’s route naar Rome

We plannen de route op te pikken in de buurt van Maaseik. Voor de aanlooproute tot Maaseik kiezen we de snelste route, dus zo goed als rechtdoor, waar het kan via fietssnelwegen. Als we geluk hebben dat Gerdje en Pol uit Herentals, thuis zijn in die periode, hopen we onze eerste nacht bij hen te kunnen doorbrengen. Vanaf Maaseik volgen we dus de gpx van Reitsma, met de variant via Venetië.

Mijn tante Lucienne is begraven in het familiegraf van de nonna van mijn neefjes, in een dorp iets ten noorden van Rome: Città della Pieve. Ik zou er wel graag eens langs gaan, want ik ben er nooit geweest. Het dorp ligt een stuk ten westen van onze route, maar we zouden daar even afwijken en de Eurovelo 7 voor een stuk volgen.

LOGIES

Logies zouden we niet vooraf vastleggen, dus terug zoals we dat vroeger (voor corona) altijd deden. We nemen onze tent mee -waarvan we weten, dat ze niet meer perfect waterdicht is- maar dan zoeken we op natte dagen andere mogelijkheden op: airbnb, warmshowers, kamers….Ik hou me nu reeds af en toe bezig met goedkope logies te zoeken vlak op de route en die op onze gpx in te voegen.

UPDATE Maart 2024 EEN PRIMEUR

Onze tocht kan een bos veroorzaken in Vlaanderen!!!

We gaan namelijk samenwerken met “Cycling for Trees.” die op hun beurt samenwerken met Natuurpunt.

1 Km = 1 euro = 1 boom 🌳

Steun ons dus massaal vanaf 1 euro.

Dit kan reeds vanaf nu.

https://www.cyclingfortrees.com/

UPDATE Mei 2024 Contacten onderweg.

Nu ik mij dan toch stilaan klaar voel om een verstaanbaar “gesprek” te voeren in het Italiaans nam ik contact op met enkele mensen ter plaatse:

  1. via mijn aangetrouwde nicht in België kwam ik aan een telefoonnummer van de kleindochter van nonna Olga in Città della Pieve, de familie waar mijn tante Lucienne bij begraven is. Ik voelde me toch niet klaar om meteen te bellen, maar voegde het nr via whatsapp toe en waagde me via geschreven Italiaans contact op te nemen. Ik kreeg meteen enthousiaste respons: we zijn heel welkom bij Allesia en die zal ons met heel veel plezier begeleiden naar mijn tante’s graf, waar we niet bij zouden kunnen zonder de sleutel van de grafkelder.
  2. Zo’n 10 tal jaar geleden hadden we via “Coachsurfing” , 2 jonge Italiaanse meiden op logement. Het klikte en we hielden via FB sporadisch contact. Ik schreef Daniela aan via messenger in het Italiaans. We wisten al dat ze een B§B had in Firenze en dat ze intussen 2 kindjes heeft. Resultaat van dit gesprekje: we kunnen er gratis logeren centrum Firenze zelfs moesten ze er niet zijn op dit moment, zijn we welkom. Er is wel een serieus probleem met fietsdiefstal in Firenze volgens Daniela, zij raadt ons aan de bewaakte fietsgarage te gebruiken bij het station. We zijn er dus nog niet helemaal uit hoe we dat kunnen oplossen…

3 gedachtes over “Un viaggio a Roma in bici.

Plaats een reactie